Meteen naar de inhoud

STERK & ZOET x Fleur Bours Photography

 

Mijn kind eet geen groenten, wat kan ik doen?

 

Mijn kind eet geen groenten, tips?!

Merk je dat het eten van groente voor je kind dagelijks een uitdaging is? Dat je kind een paar verschillende groente eet maar het overgrote deel is direct ‘bah’ of ‘niet lekker’.

Voor je gevoel kan je het beter opgeven, dag na dag weigert je kind groenten te eten. Waar doe je dan goed aan? Je merkt dat je steeds vaker de groenten op tafel zet die je kind wel eet, maar is dat wel verstandig? Wat als je kind die straks ook niet meer eet? En wat kan je doen om je kind wél nieuwe groenten aan te leren?

Als pedagoog & kindervoedingsdeskundige ondersteun ik je hier graag bij. Ik wil het voor jou als ouder graag zo makkelijk mogelijk maken. Maar voordat je de tips gaat lezen, wil ik wél benoemen dat het niet jouw schuld is dat je kind geen groenten eet! Er kunnen veel factoren zijn waardoor dit ontstaan is. Het is super mooi én krachtig dat jij nu kiest voor verandering en daarom op zoek bent naar deze tips.

Ik deel deze vijf tips om afscheid te nemen van; ‘Mijn kind eet geen groenten!’ zodat je ze direct kan inzetten om je kind steeds meer groente te leren eten.

Ben jij ook klaar om je kind hierbij te helpen?

Tip 1. Blijf het aanbieden

Ik kan me zo goed voorstellen dat je na één of een paar keer aanbieden denkt; ‘Hier is mijn kind niet zo gek op’ en het daardoor niet meer aan te bieden. Telkens het weer onaangeraakt moeten weggooien is niet wat je voor ogen had. Maar zonder het aan te blijven bieden, krijgt je kind ook geen kans om het te leren eten. Jij helpt je kind enkel en alleen door het te blijven aanbieden.

Tip 2. Lust ik niet, zegt eigenlijk niets

Als er iets gegeten of geproefd wordt, volgt er vaak heel snel een ‘Lekker hè?’ of ‘Vind je het lekker; vanuit de ouder. Goed om te weten; de kans dat je kind het lekker vindt (en zeker een kieskeurige eter) is heel erg klein. Je kind moet het vaker proeven (soms wel tot 10-15 of 20 keer) voordat hij/zij de smaak leert waarderen.

Iris Vernooij - STERK EN ZOET x Fleur Bours Fotography

Jij bent niet de factor waardoor het voor je kind zo lastig gaat. Ja, je leest het goed. Ik ben overtuigd dat het niet is dat je kind groente niet wíl eten maar het voor hem of haar niet lukt. Je kind heeft jou nodig om nieuwe groente te leren eten. Ik hoor vaak dat ouders balen (of zich schamen) als ze in gezelschap moeten zeggen ‘mijn kind eet geen groenten’. Oh, dat lijkt mij ook zo lastig. Misschien volgende keer proberen te zeggen; ‘mijn kind leert groente eten’ Zou dat anders voelen denk je?

Tip 3. Varieer

Natuurlijk is het wenselijk dat je kind veel verschillende groente leert eten, daarin is variatie belangrijk. Dat is ook precies de reden dat ik in het kookboek Groente voor kids gekozen heb om de hoofdstukken per groente te verdelen. Merk je dat je geneigd bent om voor dezelfde groente te kiezen dan kan je in dit kookboek een hoofdstuk met een andere groente erbij pakken en kiezen uit een recept met die groente. Zo wordt je direct uitgedaagd om voor andere groente te gaan!

Maar die variatie bedoel ik hier eigenlijk niet bij. Dat kan namelijk als je kind nu nog geen of nauwelijks groente eet, lastig zijn. Leer je kind dan liever stapje voor stapje een nieuwe groente aan tot hij/zij gevarieerder groente eet.

Variatie kan namelijk al heel klein (en zonder veel moeite, fijn hè?). Stel dat je kind komkommer eet of leert eten, varieer dan op de manier zoals de komkommer aanbiedt. Niet altijd in plakjes maar snijd er ook eens reepjes van of laat het in een groot stuk. Deze kleine veranderingen kan er al voor zorgen dat je kind op andere vlakken ook avontuurlijker gaat eten.

Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld met boterhammen. Misschien herkenbaar dat je kind al boos kan worden als je het brood in zes stukjes in plaats van vier stukken gesneden hebt?

 

Tip 4: Eet het zelf ook

Om je kind een bepaalde groente te leren eten is het heel waardevol om het zelf ook te eten. Je geeft daarmee het signaal af dat het eetbaar is. Vooral voor kinderen die in de kieskeurige eetfase zitten erg belangrijk. (Mocht je meer willen weten over de kieskeurige eetfase, dan is dit webinar een tip). Wil je dat je kind aubergine leert eten? Maak dan een gerecht met aubergine en biedt dit dan aan je hele gezin aan. Naast dat het helpend is voor je kind, is dit tevens heel praktisch. Je kookt maar één keer (met een kleine aanpassing) voor je hele gezin. (Ja, en ook voor je baby die start met de eerste hapjes). Zo maak je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk!

Het kookboek Groente voor kids is hierbij een echte aanrader! Dit kookboek bevat 100 makkelijke, gezonde en lekkere recepten voor het hele gezin. Bij ieder recept staat vanaf welke leeftijd dit geschikt is voor je kindje en vaak hoe je dat kan aanpassen voor ieder gezinslid. Van baby tot je kieskeurige eter.

Dit vinden andere ouders van dit kookboek;

'Een prachtig boek! Wauw, zoveel gerechten en zoveel variatie. Iedere groente komt aan bod, ook groentes waar je niet zo snel aan denkt. Hele leuke recepten ook. Aan alles is gedacht: allergenen, tijdsduur, leeftijd. Fijn! Heel overzichtelijk, en hele lekkere gerechten voor iedereen. Een echte aanrader.'

'Heel simpele recepten. Ben echt geen kookheld, maar dit boek is echt goed te doen. Onze zoon (2) eet echt veel beter als we iets koken uit dit boek dan wanneer we gewoon zelf wat op tafel zetten. Fijn dat er ook bij staat wanneer je voor baby/peuter iets apart moet houden. Dikke tip om aan te schaffen!'

'Een fijn kookboek, handig geordend op ingrediënt! We gebruiken het boek veel! Ondanks dat onze dochter al goed groente at, voegen we t nu ook toe aan wafels en pannenkoeken en hebben we weer nieuwe lekkere recepten in ons favorietenlijstje!'

'Superleuk boek met heel veel verschillende recepten en varianten per recept per leeftijd. Ook leuke bakrecepten. De eerste recepten die ik heb geprobeerd waren in ieder geval allemaal erg lekker! En fijn dat er zoveel groenten in de gerechten verwerkt worden.'

Tip 5. Pas de textuur van de groente aan

Het kan zomaar zijn dat het mondgevoel ervoor zorgt dat je kind moeite heeft met de groente, als we het bij aubergine houden bijvoorbeeld. Aubergine heeft een redelijk bijzonder gevoel als je hierop kauwt. Juist kinderen kunnen dit ervaren. Door de textuur aan te passen, bijvoorbeeld door het klein te snijden, juist grof te houden of de pureren kan je het net wat makkelijker en gangbaarder maken voor je kind. Na een paar positieve ervaringen met de groente kan je je kind geleidelijk laten wennen aan andere texturen en de originele manier zoals het bij het recept past. In het kookboek Groente voor kids deel ik deze tips ook met je. Zo kan je bepaalde gerechten die mogelijk wat lastiger voor je kieskeurige eter is aanpassen naar een succesrecept!

Oke, ik kan nog veel meer tips geven. Maar dan wordt het echt te lang lezen. Nog één laatste tip.

Bonustip

Geef niet op! Echt waar, er is vooruitgang nodig. Het kunnen kleine stapjes zijn maar ieder stapje is er één. Wacht niet te lang af tot het beter wordt.

Weet dat er mogelijkheden zijn om je kind beter te leren eten. Lijkt het je fijn als ik een keer persoonlijk met je meedenk? Neem dan contact met mij op.

Hoe ik jou hierbij zou kunnen ondersteunen?

Bekijk het webinar ‘Help je kind door de kieskeurige eetfase’ en/ of ‘Dat lust ik wel’.

In één avond geef ik je alle kennis, tips en tools om morgen direct voor verschil te zorgen. Het eerste webinar (Help je kind door de kieskeurige eetfase) richt zich meer op de fase van kieskeurig eetgedrag en vertel ik je wat helpend (en juist niet) is om je kind zo soepel mogelijk door deze fase heen te gaan en zo eetproblemen te voorkomen.

Wil jij graag dat je kind morgen weer gaat proeven en open gaat staan voor groente (of andere voedingsmiddelen) leren eten. Dan raad ik je zeker aan om het webinar te bekijken. Voor het bedrag van €17.95 én één avondje heb je tools in handen om je kind beter te leren eten!

 

Volg het online programma ‘In 5 stappen een gevarieerde eter’

Soms zijn losse tips niet voldoende of heb je voor je gevoel alles al geprobeerd. Mogelijk is er sprake van een belemmerende factor waardoor je kind vastloopt en geen nieuwe groente (of steeds minder) leert eten. Het online programma in 5 stappen een gevarieerder eter is ontstaan vanuit vele persoonlijke trajecten. Het is een concreet plan om je kind stap voor stap weer op een fijne en ontspannen manier te leren eten. En dat in combinatie met persoonlijke ondersteuning vanuit mij.

 

 

Of start een traject met persoonlijke ondersteuning met een plan op maat.

Lijkt het je fijn als ik een keer bij jullie thuis langskom? Lijkt het je fijn om een aanpak te hebben die bij volledig bij jullie gezin past en hier samen met mij stap voor stap mee aan de slag te gaan. Of wil je niet alleen aan de slag met het eetgedrag maar ook de strijd en boze buien gedurende de dag? Dan is een persoonlijk traject op maat mogelijk heel fijn voor jou. Benieuwd hoe dat eruit ziet en waar ik jullie bij kan ondersteunen?

 

Iris Vernooij - STERK EN ZOET x Fleur Bours Fotography

 

STERK EN ZOET X Groente voor kids X Fleur Bours Photography

 

Persoonlijk advies pedagoog en kindervoedingsdeskundige

 

Tafelkaartjes om van groente en fruit eten een feestje te maken

 

webinar dat lust ik wel- kind eet geen groente? In dit webinar help ik je.

 

in 5 stappen een gevarieerde eter

 

Ken je de tafelkaartjes al?

Zodra deze kaartjes op tafel liggen, kan het avontuur beginnen! Tijdens de maaltijd wordt je kind (en jij) uitgedaagd om groente en fruit te proeven. De tafelkaartjes dragen bij aan een ontspannen sfeer, grappige momenten én gezelligheid aan tafel.

Deze tafelkaartjes passen bij ieder gezin op tafel. Het is megaleuk om meer te leren voor de kinderen die al graag groente en fruit eten. Maar ook perfect voor de kinderen die het hardste ‘Dat lust ik niet’ roepen!

Vanuit deze kaartjes is het voor kinderen duidelijk waarom ze de broccoli, de spinazie of juist de perzik willen eten. Tevens worden ze uitgedaagd om te gaan experimenteren of proeven met de groente of fruit. De kaartjes dragen bij aan het comfortabel worden met groente en fruit en het optimaliseren van het imago van groente en fruit. Zo dragen de tafelkaartjes bij aan de ontwikkeling van een gezond eetpatroon. Leuk voor de kinderen maar ook ideaal voor ouders. Want wat zeg je nu om je kind te enthousiasmeren? Hoe zorg je dat het aan tafel ontspannen blijft? Maar vooral ook gezellig én voedzaam is? Dit doosje met tafelkaartjes zorgt voor genoeg inspiratie!

Stel Iris een vraag
1
Hé! Kan ik je ergens bij helpen?