Meteen naar de inhoud

STERK & ZOET x Fleur Bours Photography

 

Zo gaat je kind ook bij het avondeten avontuurlijker eter

 

Kind wil geen avondeten

Waarom het avondeten de lastigste maaltijd is voor je kindje en hoe het anders kan.

Na een lange dag zet je snel een gezonde maaltijd op tafel, vol hoop dat je kind het ook eet. Terwijl je stiekem vermoedt dat je kind alleen de rijst eet. En je hebt gelijk, je kind wil geen avondeten. Overdag eet je kind voldoende, maar over het avondeten maak jij je soms best zorgen. De lastigste maaltijd van de dag is voor veel gezinnen het avondeten. Dit is zowel voor ouders als voor jonge kinderen het geval. Waarom dit vaak het geval is en hoe je ook het avondeten soepel kan laten verlopen deel ik hieronder met je. Zo kan jij zonder zorgen genieten van je gezonde maaltijd.

Veel druk op het avondeten
Het avondeten is de maaltijd waarbij kinderen de meeste moeite hebben, of waarbij ouders zich het meeste zorgen maken. Eén van redenen is dat aan het eind van de dag je kind moe is. Als je kind moe is, zal het minder snel open staan voor nieuw of spannend eten. Dat kan ook een reden zijn dat je kind geen avondeten eet. Voor ons, als volwassenen, is dit net zo. Als we moe zijn, kiezen we sneller voor de makkelijke weg met een simpel of bekend gerecht.

Maaltijd met de meeste variatie
Daarnaast bieden we bij het avondeten vaak de meeste variatie aan. Stel dat je kind iedere ochtend yoghurt met muesli en fruit krijgt en in de middag boterhammen, dan kan je kind snel wennen aan deze voedingsmiddelen doordat het regelmatig aangeboden wordt. Variatie voor het avondeten is hartstikke goed en gezond, maar daardoor kan het wel zijn dat je kind meer moet wennen. En dat maakt het avondeten wellicht lastiger.

Een andere reden is dat er best wat druk op het avondeten ligt. Veel van de dagelijkse hoeveelheid groente moet in deze maaltijd gegeten worden. Zo wordt het best een uitdaging, omdat je graag zou willen dat je kind voldoende groente eet.

Klinkt wel logisch hè? Verschillende redenen met als resultaat; je kind wil geen avondeten. Laten we snel doorgaan naar de tips hoe je de druk van het avondeten kunt afhalen.

 

Tip: Merk je dat je zorgen maakt over het eetgedrag van je kind? Merk je dat het al lange tijd duurt en je graag zou willen dat je kind wel weer gevarieerder of beter gaat eten?

Vanuit het online programma 'In 5 stappen een gevarieerde eter' help ik je vanuit een concreet plan om je kind wel weer beter te leren eten. Zodat je kind weer nieuwe voeding durft te proeven en nieuw eten leert eten. Benieuwd naar meer informatie over  'In 5 stappen een gevarieerde eter'? Lees dan hier verder. 

De belangrijkste tip
Dé tip om de druk van het avondeten af te halen, is om groente verspreid over de dag aan te bieden. Overdag is je kind minder moe en daardoor zal het sneller nieuw eten proeven. Bovendien zal je kind zien dat groente eten normaal is én wordt het een stuk makkelijker om aan de dagelijkse hoeveelheid per dag te komen. Een handje spinazie, een tomaat en een paar plakjes komkommer overdag maakt soms al dat één stronkje broccoli tijdens het avondeten al genoeg is. Zo gaat de druk van het avondeten af en ontstaat er ruimte voor een luchtige, ontspannen én gezellige maaltijd.

Iedere stap is al winst. Probeer eerst één extra eetmoment te creëren waarbij je groente aanbiedt. Kies bijvoorbeeld voor het ontbijt een smoothie met spinazie en aardbei of een havermoutmuffin met courgette. Of voor de lunch een spinaziepannenkoek of een pompoensoepje. Als tussendoortjes zijn er ook talloze opties met groente, waaronder snackgroente. Wist je dat je zelfs lekkere ijsjes met groente kan aanbieden?

Veel kookinspiratie gewenst!

 

Binnenkort lanceer ik mijn nieuwe kookboek GROENTE voor kids, een kookboek met 100 recepten met heel veel groente voor het hele gezin. Wil je op de hoogte blijven? Laat dan hier je e-mailadres achter. 

 

Kookboek gezonde ijsjes voor kinderen

 

Persoonlijk advies pedagoog en kindervoedingsdeskundige - Kind wil geen avondeten

 

Tafelkaartjes om van groente en fruit eten een feestje te maken

 

webinar dat lust ik wel- kind eet geen groente? In dit webinar help ik je.  - Kind wil geen avondeten

 

Alle kennis in één webinar over de eerste hapjes van je kind.

 

Ken je de tafelkaartjes al?

Zodra deze kaartjes op tafel liggen, kan het avontuur beginnen! Tijdens de maaltijd wordt je kind (en jij) uitgedaagd om groente en fruit te proeven. De tafelkaartjes dragen bij aan een ontspannen sfeer, grappige momenten én gezelligheid aan tafel.

Deze tafelkaartjes passen bij ieder gezin op tafel. Het is megaleuk om meer te leren voor de kinderen die al graag groente en fruit eten. Maar ook perfect voor de kinderen die het hardste ‘Dat lust ik niet’ roepen!

Vanuit deze kaartjes is het voor kinderen duidelijk waarom ze de broccoli, de spinazie of juist de perzik willen eten. Tevens worden ze uitgedaagd om te gaan experimenteren of proeven met de groente of fruit. De kaartjes dragen bij aan het comfortabel worden met groente en fruit en het optimaliseren van het imago van groente en fruit. Zo dragen de tafelkaartjes bij aan de ontwikkeling van een gezond eetpatroon.
Leuk voor de kinderen maar ook ideaal voor ouders. Want wat zeg je nu om je kind te enthousiasmeren? Hoe zorg je dat het aan tafel ontspannen blijft? Maar vooral ook gezellig én voedzaam is? Dit doosje met tafelkaartjes zorgt voor genoeg inspiratie!

Stel Iris een vraag
1
Hé! Kan ik je ergens bij helpen?